August 27, 2009

aku ingin aku

aku ingin tahu siapa aku.
adakah aku tiada arah tuju?
mengapa aku sering tertanya-tanya apa tujuan hidupku.
mengapa aku sering berasa ingin mencuba semua perkara sedangkan aku....
tidak.
aku mesti positif.
tapi yang pastinya aku tahu bukan semua kehendak kita akan kita capai.
kerana halangan yang menimpa pasti ada hikmahnya.
di sebalik itu...
ada yang lebih baik sedang menanti kita.
tapi..
aku tetap akn mencuba mengubah cara pemikiran aku yang dulunya disorak anjing penjajah.
aku anak Melayu ingin berjaya di mercu.
aku tidak pernah berasa peritnya didera penjajah..
aku tidak pernah berasa sakitnya dijijak mereka...
aku tidak pernah berasa luka pejuang bangsaku...
tapi..
aku sanjung apa yang telah mereka korbankan..
apa yang mereka pertaruhkan...
aku hanya boleh meneruskan usaha mereka dengan maju mengatasinya..
adakah mereka tahu bagaimana keadaan mereka??
"mereka yang kini" hanya tahu berbalah..
warna kulit yang sama tapi masing-masing ingin mengoyakkan kulit sesama "mereka yang kini"...
asalkan 'isi' mereka bertambah...
apa "mereka yang kini" peduli??!!
biar "akar" dicerca..
biar "akar" diperkotak-katikkan..
argh..
apa 'aku' kisah??
asalkan aku punya KUASA!!
punya WANG!!
punya KAWASAN!!
penyakit yang semakin menular tidak dipedulikan..
rakyat menderita kerananya..
biarkan pengkhianat bangsa itu..
dia belum kenal siapa itu TUHAN.
tapi rasanya dia tidak akan sempat kenal sebelum dia membuat kesilapan itu..
ohh tidak!!
ada seorang lagi...
kitab suci mengatakan NABI MUHAMMAD utusan terakhir..
aku tidak terlalu arif dalam bidang ini kerana aku sebagai manusia juga melakukan kekhilafan..
namun..
aku masih tahu tiada sesiapa yang maksum lagi kini..
semua manusia melakukannya..
KHILAF
'mereka yang lain' itu boleh mencerca 'akar'??
kerana apa?
APA??
mereka tidak arif juga seperti ku??
tetapi aku tidak mencerca 'akar' pun..
kenapa aku yang masih sebesar kacang tidak boleh..
tetapi..
mereka yang sudah tua bangka boleh??
sepatutnya ilmu mereka lebih tinggi daripada aku..
jika pun mereka tidak tahu..
mereka patutnya beradab sedikit...
hanya 'mereka yang lain' yang tidak bertamadun melakukan itu..
aku bukan ingin mengutk sesiapa...
malahan lagi laman sesawang ini menjadi tumpuan orang ramai meluahkan serta menghentam musuhnya..
tetapi aku tidak berniat sebegitu..
aku hanya ingin melepaskan geram dengan meluahkan isi hatiku ke dalam blog ini...
jadi..
pembaca hanya boleh memberi komen...
namun bukan itu diperdebatkan..
aku masih muda...
dan mungkin fikiran ku masih tidak jelas tentang semua ini...
semua yang sedang terjadi dalam sistem pemerintahan kini...
fikiranku tidak terbuka luas lagi untuk memandang semuanya...
tetapi ini adalah pendapatku..
dari pandanganku...
ketikaku berumur 17 tahun..

No comments:

Post a Comment